عوض کردن مبلمان یک تغییر بسیار پرهزینه و شاید پرهزینه ترین بخش در تغییر دکوراسیون یک اتاق باشد، از سوی دیگر عوض کردن رنگ دیوارها، چه در قالب نقاشی و چه از طریق پوشش های دیگر مثل کاغذ دیواری به نسبت از هزینه کمتری برخوردار است، ضمن آنکه در تغییر نمای اتاق نیز تاثیر بسیاری دارد. 
بنابراین اگر می خواهید دکوراسیون اتاق را تغییر دهید اما مبلمان اتاق هنوز نو و سالم است به سراغ دیوارها بروید و برای ایجاد نمای جدید رنگ آنها را تغییر بدهید. البته این امر علاوه بر این که نوعی تغییر دکوراسیون کم هزینه است برای شروع طراحی دکوراسیون در یک فضا نیز می تواند روشی مفید باشد. 
در این صورت می توانید ابتدا مبلمان مورد نظرتان را یافته و خریداری کنید و سپس رنگ دیوارها را بر مبنای آن انتخاب کنید زیرا پارچه های مبلی محدودیت بیشتری نسبت به رنگ ساختمانی دارند. از این رو انتخاب یا ساخت رنگ دیوار بر مبنای رنگ مبل بسیار آسان تر از یافتن پارچه مبلی براساس رنگ دیوارهای اتاق خواهد بود. 
هر پارچه ای با هر رنگ و طرحی می تواند دست کم سه رنگ برای دیوار به شما پیشنهاد دهد که هر یک حالت خاصی را در فضا ایجاد می کنند. وقتی رنگ های پیشنهادی پارچه را شناسایی کردید با توجه به حالتی که مایلید در فضای اتاق تان وجود داشته باشد - اعم از آرامش و سکون، گرما و صمیمیت، انرژی و بشاشیت - یکی از آنها را انتخاب کنید، البته نوع عکس العمل احساسی که در ما در برابر رنگ های خاص ایجاد می شود نیز در افراد مختلف متفاوت است. 
بنابراین اگر فضا توسط افراد دیگری مانند سایر اعضای خانواده نیز مورد استفاده قرار می گیرد این انتخاب بهتر است به صورت مشارکتی انجام گیرد. تحقیقات نشان می دهند مردم اغلب رنگ های گرم مانند قرمز و زرد را محرک و پرانرژی می دانند و رنگ های سرد مثل انواع سبز و آبی را آرامش بخش می یابند. اما غلظت و قدرت رنگ می تواند بر روی این نتایج تاثیر بگذارد. 
یافتن رنگ های مناسب برای یک اتاق از روی رنگ پارچه مبلمان فقط برای اتاق نشیمن یا پذیرایی کارساز نیست بلکه در سایر اتاق ها مثل اتاق خواب نیز امکان پذیر است. در اینجا شما می توانید از پرده ها یا روتختی اتاق که سطح نسبتاً بزرگی از اتاق را به خود اختصاص می دهند به همان ترتیب کمک بگیرید. 
وقتی پارچه طرح دار است؛ زمانی که پارچه مبلمان شما طر ح دار است ابتدا سه رنگ از میان رنگ های موجود در طرح پارچه را انتخاب کنید. در صورتی که یک قطعه اضافی از این پارچه داشته باشید آن را در کنار کارت های نمونه رنگ قرار دهید و تاثیر هر رنگ را در کنار پارچه بررسی کنید. بنا به حالتی که مایلید بر فضای اتاق تان حاکم باشد یکی از این ویژگی ها را انتخاب کنید. علاوه بر حالت فضا به ویژگی های دیگری که انتخاب هر یک از این رنگ ها در پی دارد نیز توجه کنید به عنوان مثال اگر اتاق کم نور باشد بهتر است رنگ روشنی در میان رنگ های پارچه را انتخاب کنید. چنانچه مثلاً رنگ سبزی که از میان رنگ های پارچه برای دیوار انتخاب کرده اید دقیقاً همان سبز پارچه نباشد مشکلی ایجاد نمی شود و باز هم هماهنگی در میان پارچه مبلمان و رنگ دیوارها وجود خواهد داشت اما انتخاب رنگی دقیقاً همسان با یکی از رنگ های پارچه باعث ایجاد هماهنگی رنگی یکدستی می شود که در نهایت حس وسعت در فضا را به ما انتقال می دهد. 
پارچه طرح داری که در تصاویر روی مبلمان مشاهده می کنید شامل رنگ های سرخابی، بژ و قهوه ای قرمز روشن است. هر یک از این رنگ ها می توانند برای پوشش دیوار به کار گرفته شوند. چنان که در تصاویر ملاحظه می کنید استفاده از رنگ روشن تر به دلیل غالب بودن روشنی در پارچه مبلمان نمایی یکدست تر و یکنواخت تر به اتاق می دهد. اما رنگ تیره تر روی دیوار در تضاد با روشنی حاکم بر مبلمان موجب ایجاد کنتراست بیشتر شده و در کل نمایی دراماتیک به فضای اتاق می بخشد. 
هنگامی که رنگ دیوار را انتخاب می کنید به خاطر داشته باشید اگر رنگی تیره را می پسندید، رنگی که روی کارت نمونه رنگ می بینید چنانچه دیوارها را بپوشاند چند پرده تیره تر به نظر خواهد رسید. 
بنابراین همیشه نمونه رنگی دو تا سه پرده روشن تر از رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید تا روی دیوار به رنگ دلخواه شما دیده شود. بالعکس رنگ های روشن و خنثی در سطوح بزرگ مثل دیوارها کم رنگ تر و ضعیف تر از آنچه در سطوح کوچک تر مانند کارت نمونه رنگ دیده می شود، به نظر می رسند. بنابراین باید رنگی چند درجه قوی تر را انتخاب کنید اما اگر رنگ دیوارها را رنگی تیره تر در نظر می گیرید بهتر است سقف و قاب در و پنجره ها را با سفید رنگ آمیزی کنید تا چشم مجال استراحت بیابد. 
وقتی پارچه ساده است؛ اگر پارچه مبلمان ساده باشد ناگهان شما دامنه وسیعی از رنگ های گوناگون را برای همراهی و همنشینی با رنگ آن در برابر خود خواهید داشت. برای رسیدن به بهترین نتیجه از چرخه رنگ استفاده کنید و رنگ هایی را که در هارمونی با رنگ پارچه مبلی هستند پیدا کنید. سپس با توجه به روحیات خودتان یکی را انتخاب کنید.در تصویر یک کاناپه با روکش آبی ساده و مغزی دوزی قرمز را ملاحظه می کنید. از بهترین رنگ ها برای همراهی با آبی زرد نارنجی و زرد سبز هستند. در اینجا از رنگ زرد سبز استفاده شده است که با آبی در یک طرف چرخه رنگ قرار دارد اما به دلیل وجود رنگ زرد در آن رنگی گرم و بشاش است. همچنین رنگ زرد سبز با ارزش رنگی برابر با آبی خاص پارچه رومبلی انتخاب شده است. 
اغلب وقتی پارچه مبلی شما ساده باشد امکان ایجاد کنتراست میان رنگ پارچه و رنگ های هماهنگ با آن وجود دارد ضمن اینکه با توجه به افزایش تعداد رنگ های هماهنگ با پارچه بیشتر می توانید به سوی رنگ های مورد علاقه خود بروید. 
به اشکال مختلفی می توان برای رنگ های ساده در خط رنگ یک همنشین مناسب یافت. می توانید از رنگ های همجوار و همسایه آن یا رنگ های مقابل آن در چرخه رنگ استفاده کنید. پس از انتخاب رنگ و اجرای آن روی دیوار آن را در گوشه و کنار اتاق در قالب لوازم دکوراسیونی، کوسن یا کفپوش تکرار کنید. این کار را با رنگ های موجود در پرده نیز در اطراف اتاق انجام دهید تا رنگ های مجزای اتاق درهم ادغام شوند
منبع: مبلمان اداری