کلینیک طراحی ، چیدمان ، راه اندازی و توسعه فروشگاهی "شانث شاپ" همراه با بسته کتابهای آموزشی اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی
کلینیک طراحی ، چیدمان ، راه اندازی و توسعه فروشگاهی "شانث شاپ" همراه با بسته کتابهای آموزشی اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی

کلینیک طراحی ، چیدمان ، راه اندازی و توسعه فروشگاهی "شانث شاپ" همراه با بسته کتابهای آموزشی اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی

کلینیک طراحی ، چیدمان ، راه اندازی و توسعه فروشگاهی "شانث شاپ"

طراحی داخلی دفتر کار به شیوه مدرن


طراحی داخلی دفتر کار به شیوه مدرن

طراحی داخلی دفتر کار به شیوه مدرن چگونه است؟
در گذشته محیط کار بصورت خشک و رسمی طراحی می‎شد. علت این امر، نبود ایده ‎ها‎ی جدید برای طراحی محل کار و بی‎توجهی مدیران شرکت ‎ها‎ و اداره ‎ها‎ عنوان می‎شود. خوشبختانه امروزه با ورود انواع ابزار‎ها‎ی طراحی و زیبایی، دکوراتیو محل کار به یکی از مهمترین اصول افزایش راندمان کاری تبدیل شده است. این اصول هر روز در حال تغییر بوده و کسانی که در عرصه طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت دارند، باید به بروزرسانی اسلوب طراحی داخلی توجه داشته باشند. در زیر به نکاتی که برای طراحی داخلی دفتر کار، باید به آن‎ها‎ توجه شود، اشاره می‎کنیم:
1- دقت در انتخاب رنگ ‎ها‎ با توجه به حوزه فعالیت شرکت
رنگ به عنوان فاکتوری مهم در ایجاد طراحی مدرن محیط کار به شمار می‎رود. به همین دلیل در انتخاب رنگ باید به حوزه فعالیت سازمان یا شرکت دقت نمود. در انتخاب رنگ چندین الگو وجود دارد از جمله ‎ها‎رمونی میان آن‎ها‎، هماهنگی و تناسب، استفاده از رنگ ‎ها‎ی هم خانواده، بهره گیری از پارادوکس رنگ، ایجاد خطای دید با استفاده رنگ ‎ها‎ و .... که می‎توانند ترکیبات زیبایی را در محیط کار ایجاد نمایند.
2- نورپردازی در محیط کار
نورگیر بودن محیط کار تاثیر زیادی بر کارایی و راندمان پرسنل دارد. به این معنا که فقدان نورخورشید، محیط را تاریک نشان داده و موجب می‎شود تا کارکنان خود را از فضای خارج دور بدانند. این امر نوعی افسردگی را ایجاد می‎کند. بنابراین بهتر است تا حد امکان محیط کار نور طبیعی داشته باشد. حال گاهی ساختمان بنا شده است و تیم طراحی دکوراسیون نمی توانند هیچ تغییری در آن ایجاد کنند، اما می‎توانند با به کارگیری روش ‎ها‎ی مدرن، نورپردازی ‎ها‎ی زیبایی ایجاد کنند به طوری که پرسنل با محیط حس یگانگی داشته باشند. البته به هنگام انتخاب نور، باید دقت کرد که میزان آن به گونه ای نباشد که باعث خستگی چشمان کارکنان شود. از سوی دیگر نورناکافی موجب ضعیف شدن چشمان پرسنل شرکت می‎شود.
3- استفاده از مبلمان مناسب
در محیط ‎ها‎ی کاری، استفاده از مبلمان ضرورت دارد. بهتر است از مبلمان ‎ها‎ی ارگونومیک استفاده شود. این نوع مبلمان راندمان کاری را افزایش داده و درد‎ها‎ی ناشی از نشستن طولانی مدت را کاهش می‎دهد. همین امر، انرژی کارکنان را برای بهره وری بیشتر افزایش می‎دهد. وجود مبلمان مناسب برای کارکنانی که ساعت‎ها‎ی مدیدی را پشت میز نشسته اند و با رایانه کار می‎کنند، ضرورت دارد. 
4- استفاده از فایل ‎ها‎ و قفسه ‎ها‎ی مخصوص
برای نگهداری و بایگانی پوشه ‎ها‎ و پروند‎ها‎ وجود فایل و قفسه ضرورت دارد. هر یک از کارکنان باید فایل ‎ها‎ی مخصوص داشته باشند. بطوری که میان آن‎ها‎ مرز مشخص شده باشد. این کار به ایجاد نظم در محیط کار کمک می‎کند و استقلال کارکنان را به دنبال دارد.
5- توجه به زیبایی دیوار‎ها‎
دیوار تاثیر زیادی بر زیبایی محیط داخلی ساختمان دارند. در محیط‎ها‎ی کار باید رنگ دیوار‎ها‎ متناسب با روحیه کارکنان انتخاب شود. دیوار سفید رنگ و ساده کسل کننده است. بهتر است در قسمت ‎ها‎یی از دیوار، از کاغذ دیواری یا دیوارپوش‎ها‎ی زیبا استفاده شود. نصب قاب عکس یا تصاویری از طبیعت، به کارکنان روحیه می‎دهد. البته توجه داشته باشید که قاب عکس و تصاویر از نوع هنری و دلنشین انتخاب شوند. برای مثال انتخاب یک تصویر خشن و جنگ طلب، موجب خشم کارکنان می‎شود. علاوه بر این وجود برخی وسایل و تزئینات کوچک در روی میز کار می‎تواند به زیبایی اتاق کار کمک کند. از جمله گذاشتن چراغ مطالعه، گلدان کوچک، یک گوی زیبا و .. باعث زیبایی محیط کار می‎شود.

طراحی داخلی دفتر کار به شیوه مدرن

5 استراژی طراحی محیط کار برای داشتن کارمندانی خوشحال تر


5 استراژی طراحی محیط کار برای داشتن کارمندانی خوشحال تر


محیط کاری زیبا، پویایی کارمندان را افزایش می دهد. در کمال ناباوری، مهندسان نرم افزار و فروشندگان، هردو به توانایی و ابزار مشابهی برای کارشان نیاز دارند، بطوریکه اگر آنها را در محیط مشابهی برای کار قرار دهیم تا پیشرفت کنند، هر دو به یک میزان نارضایتی و  یا آشفتگی فکری از محیط نامناسب را نشان می دهند. همچنین برخی طراحی های مفهومی نیز مانند دوز بیش از حد آنتی بیوتیک عمل می کنند به گونه ای که حتی مزایای آن ها، تاثیر مخربی درمحیط کاری می گذارد.

در طراحی دفاتر کاری مفهومی با عنوان "دفتر کار جمعی" وجود دارد که اشاره به یک فضای واحد، به همراه میزهای مشترک برای تعداد زیادی از افراد دارد، این طراحی ضمن اینکه که می تواند مثال خوبی برای افزایش همکاری و تعامل سازنده میان افراد در محیط کاری باشد، همچنین می تواند اثرات مخربی در پی داشته باشد، بنا به نظر سنجی صورت گرفته بر روی بیش از نود هزار کارمند شاغل در این محیط ها، افراد نسبت به از بین رفتن تمرکز در طی فرآیند همکاری، مشارکت و تعامل با همکاران، اتفاق نظر داشته و از این موضوع ابراز ناراحتی کردند. در چنین شرایطی افراد نسبت به همکاران خود، دلسرد شده و در نتیجه نمی توانند در محیط کار تعامل مثبت با یکدیگر داشته باشند.

از دیگر مشکلات عمده ی افراد در دفاتر کاری می توان به مواردی همچون، الزام افراد به نشستن طولانی مدت در کنار یکدیگر جهت اجرای پروژه های خاص، ایجاد وقفه به علت سر و صدا محیط کاری، عدم وجود حریم شخصی و از بین رفتن تمرکز به هنگام ایده پردازی اشاره کرد. به همین دلیل طراحی اصولی محیط کار می تواند ابزاری برای قدرت گرفتن و افزایش کارایی و بهره وری کارکنان باشد بدین منظور طراحی فضای کاری باید، کلاژی از محیط طبیعی درخور نیازهای بخش و افراد باشد که به اختصار پنج مورد آن را بررسی می کنیم:

1-شخصی سازی فضا برای هر بخش و کارکنان :
برای طراحی هر بخش، ابتدا آگاهی از روند کاری افراد ضرورت دارد. افرادی که به طور مستمر باهم در ارتباطند، برای تمرکز در کارهای خود نیاز به فضاهایی جداگانه دارند که می تواند به وسیله ی یک در از هم جدا شود تا مشارکتی اثربخش پدید آید. 
مدیران فروش که در روز تماس های تلفنی مکرری دارند، بهره وری کاری افرادی که با مواد حساس سر و کار دارند، یا ایده پردازی، تولید محتوا و کارهای خلاقانه می کنند را به شدت کاهش می دهند. در نتیجه شرکت آذران تلاش می کند تا محیط را سازگار با افراد و نیازهایشان طراحی کند.

2- از شیشه بیشتر استفاده کنید:
برای استفاده از نور طبیعی خورشید، منظره هایی بدون مانع و نظم بخشیدن به فضا، شیشه یکی از مهترین المانهایی است که بهتر است در دفاتر کاری استفاده شود. در طبیعت و در حالت استعاری، شیشه با ایجاد فضایی خالی، کمک به بزرگ دیده شدن محیط و باز کردن ذهن افراد می شود. همچنین از دیدگاه زیست شناسی، نور طبیعی به شادی، انرژی و  روحیه ی کارکنان کمک بسزایی می کند.

3-ایجاد فضای باز بین پنجره ها:
بیشتر شرکت ها میزهای گروه های کاری با وظایف مرتبط را در محیط هایی وسیع و باز، در کنار هم قرار می دهند و سپس برای ایجاد حریم شخصی میان افراد، آن را پارتیشن بندی می کنند اما با این روش تنها بعضی از افراد در معرض منبع نوری قرار می گیرند و مانع دسترسی سایر افراد به منبع نور طبیعی می شوند. با توجه به اینکه دفاتر کاری با دیده شدن خط افق آسمان و نور های درخشان طبیعی، پویایی و نشاط بیشتری پیدا می کنند، بهتر است در این بخش از میزهای گروهی و بدون تفکیک استفاده شود و در صورت لزوم دفاتر شخصی به اتاق های جداگانه انتقال یابد. 

4- ایجاد فضاهای چندجانبه اجتماعی:
اختصاص دادن فضایی مشخص به کار گروهی و مشارکت های غیر رسمی امری دشوار در سازمان ها است. در صورت وجود فضاهای عمومی بدون تفکیک، افراد توانایی انتخاب مناسب ترین و کارآمدترین مکان برای کارهای گروهی غیر رسمی خود مثل؛ مشورت، طوفان مغزی، ایده پردازی و غیره را دارند، البته افراد برای اینکه بتوانند متمرکز بمانند، نیاز به یک حریم شخصی خاص و به دور از فضاهای عمومی سازمان دارند. به این منظور گروه طراحی آذران فضاهای مشارکتی و چند منظوره ایجاد می کند تا ضمن ایجاد امکان تعامل اثربخش میان افراد، هیچگونه اختلالی در حریم شخصی و تمرکز آنان بوجود نمی آورد. به عنوان مثال تعبیه کردن نیمکت های راحت در آشپزخانه و محل های استراحت می تواند به خوبی افراد را به استفاده بهینه از این فضاها ترغیب کند، البته لازم به ذکر است که برای مقاصد رسمی، اتاقهای کنفرانس در تمامی سازمان ها تعبیه شده است.

5. از دیوارها برای تعامل داده ها استفاده کنید.
دیوار و پنجره به سادگی امکان تبدیل شدن به فضایی برای نوشتن را دارند. سه نوع متریال شیشه، تخته سیاه و وایت برد برای این منظور وجود دارد که قابل نوشتن و پاک کردن مکرر می باشد. به عنوان مثال وایت برد در دیوار جلسه ها می تواند به ثبت و گسترش ایده های آنی در حین تبادلات فکری کارکنان کمک کند، چراکه با وجود ایده های نوشته شده روی این مکان ها و رویت مداوم توسط کلیه کارکنان، پردازش ایده ها متوقف نمی شود ضمن اینکه از تمایل انسان از به تصویر کشیدن کلمات و ایده ها و دیدن آنها نیز بهره می بریم، افراد با این روش محدودیت های فضایی کلمات و ایده ها را از بین می برند که در نتیجه بازده کار در بلندمدت افزایش می یابد.

از عملکرد تا مد

اگر به دنبال عوض کردن طراحی دکوراسیون دفتر کار خود هستید، با مد پیش بروید. نحوه ی چیدمان و دکوراسیون هر فضا به سلیقه ی شخصی، نوع شغل و فرهنگ بستگی دارد اگرچه ممکن است در مواردی موقعیت جغرافیایی و سبک و سیاق سایر دفاتر در همسایگی نیز تاثیرگذار باشد و دکوراسیون تحت تاثیر این عوامل دستخوش تغییراتی تحمیلی شود.
شرکت آذران فضا نما، محصولات خود را همواره همگام با درکی عمیق از اصول زیبایی شناسی مدرن طراحی می کند اگرچه از طراحی های سنتی، صنعتی، روستیک(روستایی) و غیره نیز در صورت نیاز استفاده می کند. 

شما هرگز نمی توانید نرم افزارها و تلفن ها را از دفاتر بگیرید همچنین هرگز نمی توانید ابزار حیاتی و لازم را از محیط کار افراد حذف کنید، یکی از این ابزارها، محیط کار افراد است، شرکت آذران تلاش میکند با کیفیت ترین و کارآمد ترین محیط کاری را برای کارمندان ایجاد کند. اکنون زمان این است که به فکر طراحی و باز طراحی محل کار خود باشید، به این منظور آذران، تجهیزات و مبلمان اداری متناسب با مشاغل افراد را عرضه میکند تا محیط را هماهنگ با شغل و متناسب با شخصیت شما طراحی کند.