ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
The first professional book in the field of:
********************************************
اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی
نوشته: وحید نثائی
ویراستار علمی: سیدمحمودرضا شایسته
Principles of Store Design & Outline
With focus on
Retail Typography
***********************************
Edition: 2011
By: Vahid Nessaei
Edited by: S.M.R. Shayesteh
خلاصه ای از کتاب
این کتاب به عنوان منبع درسی دانشگاه های علمی کاربردی و مراکز آموزشی دیگر شناخته شده و در قالب یک مرجع جامع راهنما، به موضوعاتی همچون بازار و تاریخچه آن، انواع بازار، مشتری، کانال توزیع، انواع خرده فروشی ها و فروشگاه ها، مراکز خرید، مراکز خرید بزرگ دنیا، تاثیرات مختلف عناصر رایحه، موسیقی، نور، رنگ، قفسه بندی، موقعیت مکانی، پرسنل و ... می پردازد. نکته جدید و جالب این کتاب، خلق مبحث جدیدی در خرده فروشی با نام آمیخته خرده فروشی یا 4PLAIMاست. همانگونه که می دانیم آمیخته بازاریابی یا 4P و حتی بیش از آن، ابزار تصمیم گیری، سنجش و اندازه گیری مدیران بازاریابی بوده و هست. اما در این کتاب یاد خواهیم گرفت که برای اداره بهتر مراکز خرید، فروشگاه ها، سوپر مارکت های بزرگ و هایپرمارکتها، نیاز به استفاده از ابزار مشابه، جدید و جامعی احساس می شود که می تواند نقشه راه تمامی صاحبان خرده فروشی ها و حتی فروشندگان و پرسنل فروش فروشگاه های امروز باشد. نباید فراموش کرد که در دنیای پر تلاطم و بسیار رقابتی عصر حاضر، تسخیر افکار و نفوذ در دلهای مشتریان به هیچ وجه به مانند گذشته نیست و دیگر نمی توان بدون برنامه و استقرار ساختارهای جدید و تمهیدات لازم، مشتریان را به قفسه های فروشگاه هدایت نمود.
فهرست مطالب
فصل 1- بازار، مشتری و فروش
بازار..............................................................................................................
تاریخچه بازارهای ایران و جهان..........................................................................
مشتری..........................................................................................................
فروش.............................................................................................................
آمیخته بازاریابی...............................................................................................
فرایند فروش ..................................................................................................
فصل 2- شبکه توزیع
کانال های توزیع..............................................................................................
عمده فروشی و خرده فروشی .....................................................................
استراتژی های کانال توزیع .......................................................................
فصل 3- فروشگاه های خرده فروشی و انواع آن
تاریخچه ...................................................................................................
طبقه بندی فروشگاه ها.................................................................................
1- فروشگاه چابک..........................................................................
2- فروشگاه محلی ..................................................................................
3- فروشگاه های استاندارد و سوپر محلی................................................
4- فروشگاه های بین راهی.................................................
5- فروشگاه های انحصاری، اختصاصی و عمومی .................................
6- فروشگاه های خواروبار فروشی....................................................
7- سوپرمارکتها، سوپر سنترها و فروشگاه های قسمتی..................................
8- مال ها، مگا مال ها و هایپرمارکتها...........................................................
9- فروشگاه های زنجیره ای .........................................................
10- ارزان فروشی ها و فلگ شیپ ها..............................................
11 – و بیش از ده ها فروشگاه دیگر...............................................
بزرگترین خرده فروشی های دنیا........................................
1) کارفور...................................................................................
2) تسکو.................................................................................................
3) وال مارت...........................................................................................
4) آلدی...........................................................................................
فصل 4- آمیخته خرده فروشی
آمیخته خرده فروشی یا 4P-LAIM...................................
1- پرسنل............................................................................................
2- محصولات........................................................................................
3- قیمت گذاری .................................................................................
4- پیشبرد فروش / پروموشن...................................................................
فصل 5 – مکان خرده فروشی
1- مکان یابی فروشگاه .............................................................
2- طراحی خارجی..............................................................................
الف) طراحی نما و درب های ساختمان ....................................................
ب) تابلو..................................................................................
3- طراحی داخلی ...............................................................................
فصل 6- فضای داخلی
1- رنگ پردازی..........................................................................
2- نورپردازی..........................................................................
3- موسیقی............................................................................
4- رایحه و بو.......................................................................
5- نظافت و پاکیزگی..............................................................
6- دما و تهویه.....................................................
فصل 7- برنامه ریزی داخلی
1- چیدمان داخلی..........................................................................................
2- برنامه ریزی حرکت مشتری.....................................................
مطالعه موردی – سبد خرید ......................................
3- سیستم های نظارتی...................................................................................
فصل 8- چیدمان و مرچندایزینگ
1- چیدمان کالاها.........................................................................................
2- دستیابی سریع..........................................................................................
3- هشدارها و اطلاعات.................................................................................
مطالعه موردی ...............................................